dimecres, 4 de novembre del 2009

Això no havia de ser un bloc polític...

... però ho haurà de ser, perquè des de fa uns dies torno a ser regidor de l'ajuntament del meu poble (i dic el meu poble, encara que sé que hi ha gent que els fa ràbia, però jo me'l vaig triar).

I quan ets regidor, de vegades, hi ha gent que t'atura pel carrer o et telefona, per explicar-te coses o per demanar-te ajuda.
I com que no t'has embolicat en política per fer-te el xulo, sinó per contribuir que el teu poble vagi (si pot ser) millor, els escoltes i mires d'ajudar-los.
I, de vegades, ajudar els ciutadans del teu poble pot voler dir que hauràs de demanar explicacions al teu alcalde i als teus companys regidors de l'equip de govern.
I, de vegades, hi ha gent que mira d'amagar les seves errades dient mentides.
I, de vegades, quan els enganxes dient mentides, s'enfaden.


Si heu llegit fins aquí i encara us queden ganes de seguir, us planyo perquè ara sí que el que ve és espès.

Això és el que va passar al final del ple del dilluns 2 de novembre al punt de precs i preguntes:

La regidora Teresa Izern va prendre la paraula,

Els tallers terapèutics per a la gent gran de Folgueroles, “Gent Gran, Gran Gent”, van començar a funcionar a la meitat de la passada legislatura, a les dependències de la “caseta del mestre”. Actualment es dóna assistència a vint-i vuit persones i es compta per fer-ho amb dues treballadores:

  • Una terapeuta ocupacional (a temps complet)

  • Una auxiliar a temps parcial, que dóna suport a la terapeuta i es cuida de les feines més “físiques” (ajut a la higiene personal, canvi de bolquers, etc.)

El dimecres passat, 28 d'octubre, entre les deu i les onze del matí, va tenir lloc una reunió a la que van assistir-hi l'alcalde, Carles Baronet, el regidor de benestar social, Josep Farré i diversos familiars d'usuaris dels tallers terapèutics.

En aquesta reunió, l'alcalde va informar que:

  • El servei era molt costós per l'ajuntament i que calia reduir costos

  • El problema venia de la situació econòmica que va deixar l'anterior equip de govern

  • L'auxiliar la substituirien per una persona contractada mitjançant un pla d'ocupació (durada: 6 mesos)

  • Ja tenien pensat qui seria: un home que complia els requisits establerts en el pla d'ocupació

Els familiars van respondre:

  • No veien bé que un home fes la higiene dels usuaris: la majoria són dones i això portaria problemes

  • Estaven contents (famílies i usuaris) amb l'actual auxiliar: li tenien confiança

  • Estaven disposats a pagar un preu superior, si feia falta, per tal de mantenir l'auxiliar al seu lloc

A això, l'alcalde va contestar que es faria un estudi per tal d'avaluar la possibilitat d'augmentar el preu del servei i va emplaçar els assistents per a una propera reunió, el dimecres següent, 4 de novembre.

A les 2 del migdia, l'alcalde va fer anar l'auxiliar a l'ajuntament i la va acomiadar (però, això si, li va dir que anés a treballar fins divendres)

El dijous, 29 de novembre, es va saber que s'havia contractat una altra persona (una dona), sense fer servir cap pla d'ocupació, per a ocupar el lloc d'auxiliar a partir del dilluns, 2 de novembre.

Es va desconvocar la reunió que s'havia de fer dimecres que ve, 4 de novembre.

I, a continuació, les preguntes:

  • Per quin o quins motius s'ha acomiadat aquesta persona?

Hi ha hagut queixes per part dels usuaris o familiars?

Era negligent a la seva feina?

Potser ha maltractat de fet o de paraula algun usuari o usuària dels tallers o ha tingut algun enfrontament amb familiars d'usuaris?

  • Aquesta auxiliar feia prop s'un any i mig que treballava als tallers per a la gent gran. Quina era la seva situació laboral?

Tenia un contracte temporal que se li extingia?

Quants contractes temporals ha tingut aquesta persona a l'ajuntament?

Tenia contracte indefinit?

Si era així, ha signat una baixa voluntària o se l'ha acomiadat?

Quin motiu s'al·lega?

Se l'ha indemnitzat?

Se li ha donat tota la documentació justificativa de la seva relació laboral amb l'ajuntament? Tindrà ara dret a prestació per atur?

En realitat, la història de la relació laboral d'aquesta persona amb l'ajuntament, és:

  • Contracte temporal de 2 mesos pel juny i juliol del 2008.
  • A l'agost del 2008 va anar a l'atur.
  • Al setembre se la torna a llogar fins l'octubre.
  • De l'1 al 17 d'octubre torna a estar a l'atur
  • Se la contracta per mitjà d'un pla d'ocupació del 18 d'octubre del 2008 fins al 17 de maig del 2009 (6 mesos).
  • Al 18 de maig se li fa un contracte per obres i serveis (diuen que s'acabava el 30 d'octubre)
  • Se l'acomiada el 28 d'octubre i signa tots els papers que se li presenten, que porten data del 23 d'octubre.
Més preguntes:
  • Per què es va dir a la reunió del dimecres, que l'Ajuntament no podia pagar el salari d'aquesta persona i que l'ajuntament anterior havia deixat dèficit?

No es va aprovar el compte general del 2006 amb un romanent de 314.000 euros, el del 2007 amb un romanent de 271.000 i el del 2008 amb un romanent de 214.000 euros?

  • Per què es va fixar una nova reunió per al dia 4 de novembre, per parlar de la proposta d'apujar preus, i tres hores després s'acomiadava la treballadora?

Què va passar entremig?

  • Com és que, de cop, ja no fa falta recórrer a un pla d'ocupació per a contractar una persona nova?

  • Com és que la persona que s'ha contractat per a començar avui dilluns, fa temps que va dient (segons diversos testimonis), que entraria a treballar als tallers de la gent gran?

  • Ara, s'ha sabut que la persona que ha començat avui han estat contractada per a un mes i que d'aquí a un mes es farà el pla d'ocupació, amb un contracte a una persona diferent.

  • Ja s'ha tingut en compte com pot afectar tot això a la qualitat del servei que s'està donant?

L'alcalde va respondre explicant la relació de coses que ell havia fet pel poble i negant reiteradament qualsevol irregularitat.

Les condicions que posava la Generalitat per a atorgar plans d'ocupació s'havien endurit i l'auxiliar que hi havia fins aleshores no les complia. Per això s'havia demanat al Servei d'Ocupació de Catalunya que seleccionés la persona adequada, però no els enviava persones competents per a cobrir el lloc i ell havia hagut d'intervenir personalment amb la directora del SOC per a arreglar-ho.

A ell li semblava que amb tantes històries d'igualtat entre homes i dones, també un home podia rentar i canviar bolquers de dones grans.

El reguitzell de contractes, que primer havia negat, s'havia fet sempre amb l'assessorament de la Diputació, segons ell.

Va negar també haver emplaçat els familiars dels usuaris per una setmana més tard per veure si s'havia trobat cap possible solució.

Tota la seva intervenció va anar amanida d'expressions com “ho juro pels meus fills”, “et repto a demostrar”, “et repto a trobar”, “som l'admiració d'altres ajuntaments”...

Un cop acabat el ple, en el torn de preguntes del públic, alguns familiars d'usuaris dels tallers, van insistir, sobretot, en la falta de paraula de l'alcalde, per haver-los citat per uns dies més tard i, hores més tard, haver actuat sense dir-los res. L'alcalde va tornar a negar-ho.

El regidor de benestar social, Josep Farré, va intervenir per dir que li sabia molt greu, però que el que deia l'alcalde no era veritat, que ell era present a la reunió, que sí que s'havia quedat en tornar a estudiar el tema i en veure els familiars al cap d'una setmana, i que el que no es podia fer era enganyar la gent.


L'endemà, 3 de novembre, l'alcalde va retirar la delegació de benestar social al regidor Josep Farré Riera.



1 comentari:

Anònim ha dit...

zelo intiresno, hvala